Vår medlemskommunikation
24.04.2015 14:51
Kvalitetskriterier för medlemskommunikation är antagna vid förbundsstämman 2012 och riktlinjerna vid förbundsstyrelsens möte den 5 mars 2014.
Hyresgästföreningen har som målsättning att all vår medlemskommunikation
ska hålla en hög kvalitet. Vi har fastställt vilka kriterier och riktlinjer som
gäller för alla anställda och förtroendevalda som har medlemskontakter.
En viktig förutsättning för att vi ska lyckas med en bra
medlemskommunikation är att vi också har en intern kommunikation som fungerar
väl.
Så här ser våra kriterier för medlemskommunikation ut:
- Hyresgästföreningen ska kommunicera med medlemmarna på deras
villkor, och så långt som möjligt anpassa kommunikationen efter deras
behov.
- Informationen ska vara aktuell och lätt att förstå.
Därför använder vi klarspråk när vi skriver och undviker krångliga ord och formuleringar. - Alla medlemmar ska få medlemstidningen Hem & Hyra.
- Vi ska visa att vi välkomnar synpunkter och diskussion och att vi
respekterar och lyssnar på olika åsikter.
Det gör vi genom att Hyresgästföreningens företrädare ska vara lyhörda och bemöta medlemmar och allmänhet på ett professionellt sätt. - Hyresgästföreningen ska informera medlemmarna om hur de kan engagera
sig i sitt boende och Hyresgästföreningen.
Riktlinjer för detta finns i våra riktlinjer för lokalt utvecklingsarbete. - Det ska vara lätt att komma i kontakt med Hyresgästföreningen.
Detaljerade riktlinjer finns för hur kontakter via telefoni, e-post och via sociala medier ska hanteras. - Hyresgästföreningen ska bekräfta för medlemmarna att valet att bli
medlem var bra och uppmuntra till fortsatt medlemskap.
Detta ska göras löpande genom att vi informerar om verksamhet och kommunicerar goda resultat. - Medlemmarna och hyresgästerna ska få information om förhandlingar
som gäller den egna lägenheten och bostadsområdet.
Det finns specifika riktlinjer för hur och när förhandlingsinformation ska kommuniceras inför, under och efter genomförda hyresförhandlingar.
Kvalitetskriterier för medlemskommunikation är antagna vid förbundsstämman 2012 och riktlinjerna vid förbundsstyrelsens möte den 5 mars 2014.
